Hodet over vannet!

Nå har jeg vært halvannen uke her i Kota Kinabalu. På den tiden har jeg egentlig rukket ganske så mye. Jeg har tatt kurset PADI EFR, som er kort fortalt et førstehjelpskurs. Det bestod av en dag med praktiske øvelser, lesing av et hefte og påfølgende eksamen. Som jeg bestod! Deretter begynte jeg med to dagers PADI Rescue Diver. Det bestod i to dager ute på båten, hvor jeg måtte klare ulike øvelser for å redde folk i dykkeulykker. Eksempelvis å få en uresponsiv dykker fra bunnen, opp til overflaten, utføre munn-til-munn, frakte personen til båten og så utføre CRP og gi nødoksygen (Phu!). Disse dagene var det mye og huske og fysisk ganske tungt, men først og fremst  moro! Denne delen ble også avsluttet med en ikke alt for vanskelig skriftlig eksamen.
Deretter gikk jeg over til selve Dive Master-opplegget. Her var det mye mer teori, men jeg husket heldigvis en del fra de andre PADI-kursene jeg har tatt tidligere. Samtidig med at jeg har lest teori har jeg holdt til ved (og i) svømmebassenget for å forberede meg litt til de fysiske testene.


I går var jeg på dykkebåten igjen. Da var det tid for å gjenoppfriske alle dykkeskills`ene. For de som har tatt dykkelappen hører vel for eksempel "remove and clear mask", "emergency ascend" og "five-point descend", kjent ut? Denne gangen skulle jeg i tillegg gjøre alle skills på en sånn overdrevent, overpedagogisk, instruktøraktig måte. Som en foreberedelse til hvordan jeg ville demonstrert det til  de som skal ta dykkelappen. Ha,ha, jeg syntes hele greie ble litt rart egentlig, så må nok øve mer på dette. I dag var det tid for å prøve meg på noen av de fysiske øvelsene. Herregud! Det gikk vel egentlig ikke så veldig bra. Av en eller annen grunn virker det ikke som om 8 måneder på loffen, med øl- og chipsdietten gir noe særlig kondisjon og utholdenhet. Merkelig! Men etter å ha krøket meg opp av bassenget og fått forsikringer om at jeg skal få en sjanse til senere, bar det i veg til teorieksamen. Og den hadde jeg ihvertfall kontroll på! Så nå kan alle fire teoribøkene pakkes bort for en stund, og jeg kan fokusere på alt det praktiske jeg skal gjennom de neste ukene. Det er jo heldigvis det som er det morsomme!

Og Apropos pakke bort, så har jeg endelig fått meg et privatrom på hostellet jeg bor på. Privat rom! Etter månedvis med ulike dorms, er det helt ubeskrivelig å endelig få litt privatliv. Også har jeg i tillegg klesskap! Så nå har jeg ryddet ut klær og pakket bort sekken for en stund. Dette høres sikkert latterlig ut for en del av dere, men det er faktisk noe en setter pris på etter å ha vært på reisefot fra sted til sted over så lang tid. Her skal dere få se både rommet og klesskapet:


Dette ble et langt innlegg om ikke så mye annet interessant en dykking, men det er jo faktisk det dagene mine består av for tiden. Stå opp tidlig, ut på båten, gjøre øvelser, før det er tid for lesing og trening på ettermiddagen. Har vært helt skutt på kveldene og lagt meg sånn i ti-tiden. Har knapt sett meg om i byen her enda. Men, men. Jeg har det ihvertfall herlig her, så får jeg heller gjøre litt andre ting senere. 

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: