SRILANKISK MAT



Rice and Curry og sjømat.

Vi må starte med det viktigste. Det mest typisk srilankiske måltidet du kan spise er "Rice and Curry". Dette blir servert på litt forskjellige måter, men inneholder alltid ris, flere ulike currier og papadam. For de som spiser kjøtt, er gjerne fisk eller kylling en av curriene. Dahl-curry (linser), poteter, gresskar, jack-fruit og "ladyfingers" er grønnsaker som brukes mye. De drevne blander alt godt sammen og spiser selvfølgelig med hånda, men det er lov å jukse litt med en skje også.

Rice and Curry skal være sterkt! Det spares ikke på krydderet her på Sri Lanka, og 6-7 ulike kryddertyper på gjerne til for å skape den helt riktige smaken for hver enkelt curry. Jeg har fått det servert såpass sterkt at det var så vidt jeg fikk det i meg. Andre ganger har retten vært så turistmodifisert at det har vært skuffende lite brenning på tunga. Men en kan selvfølgelig alltid be om å få litt ekstra chili ved siden av!

Jeg som er så heldig å bo her ved sørksyten, har aldri mangel på fersk sjømat. På strandrestaurantene her serveres det sjømattallerkner, med helgrillet fisk, reker, krabber og hummer som smaker himmelsk! Og slik luksusmat har i tillegg en langt fra avskrekkende pris. 



"A roti a day will keep the doctor away!"

Dersom du bli akutt sulten på kvelden, finnes det alltid en "Roti-shop" i nærheten. En Roti minner om en slags pannekake og du kan selv velga hva du vil fylle den med. Egg og ost er min personlige favoritt, mens andre velger søtt fyll som bananer og sjokolade. Du kan også få de fylt med grønnsaker, sterkt krydret og med Curry som tilbehør. Her er det bare å velge og vrake!




På kveldstid høres ofte en gjenkjennelig, rytmisk klang av metall fra Rotti-shopen. Da er kokken i gang med å lage en annen typisk rett, Kotti Roti. Dett er oppkuttet rotibrød sammen med for eksempel kyling, grønnsaker og egg. Kokken hamrer med kniven på stekeplata, slik at det nærmest høres ut som en sang eller tromming mens retten lages. På bildet ovenfor spiser jeg min første Kotti Roti før bestigningen av Adams Peak. (Legg merke til de oppklipte avissidene som brukes som servietter!) Denne retten får du for under en tier på lokalrestauranten, så det er absolutt budsjettmat.



Mmmmm, nå ble jeg sulten!






Vil du lære å lage Rice & Curry i Hikkaduwa?



Kommentarer

Most popular blog posts:

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: