Whitsundays, Long Island og dykking på Great Barrier Reef


Jeg har lenge drømt om å få dykke på Great Barrier Reef. Vi kjørte som sagt helt nord til Arlie Beach, ved Mackay for å gjøre dette. På forhånd hadde jeg sett for meg at det gikk an å reise ut på dagstur med et lokalt dykkeselskap, og gjorde litt research underveis. Det viste seg at det ikke var så mange selskap som drev med dykketurer her og prisene var ganske ville! Til slutt valgte vi oss selskapet Cruise Whitsundays, og dro på en tur ut til Knuckle Reef og overnatting på Long Island. 

Etter to og en halv times båttur kom vi ut til revet, der de har bygget en såkalt "Pontoon". Her er det soldekk, vannsklie, et slags akvarium (glassvegger ut til revet i underetasjen) og lagt opp til snorkling og organisert dykkeopplæring og dykking med guide. 

Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet av dykkingen. Det er vel først og fremst litt fordi jeg kanskje hadde urealistisk høye forventninger. Vi var nok litt uheldige med været også, og det var elendig sikt der nede. I tillegg synes jeg revet var ganske skadet og det var slett ikke så mye spennende å se.

Ikke helt som bildene i brosjyren!

Men, men! Det var jo uansett en opplevelse. Jeg har dykket på Great Barrier Reef ihvertfall, og noe fikk vi da også sett. En stor Maori Wrasse, som heter Wally og visstnok er nesten helt tam kom og hang med oss de siste ti minuttene av dykkingen. I tillegg fikk jeg tatt bilde av en stingray med et fantastisk djevelaktig mønster på ryggen:


Da vi var ferdige med dykkingen, ble vi fraktet med en annen båt ut til Long Island. Her så vi noen små ville kenguruer, badet i bassenget (ettersom det var livsfarlige maneter i havet) og drakk drinker med passende navn og mye alkohol! Summa summarum var det en fin tur, men kanskje ikke helt verdt de 300 Australske dollarne..


Og hva drikker man da man er på Long Island??
Long Island Ice Tea!


(c) Bobleliv Reiseblogg.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: