Ayurveda


Ayurveda er av verdens eldste medisinske behandlingsform. Den oppstod i India, men er i dag i bruk over store deler av verden. Navnet i seg betyr "kunnskap om livet", og innen denne retningen er en opptatt av helhet og balanse i mennesket. Viktige virkemidler er endringer i livsstil og kosthold og bruk av naturmedisin som urter og oljer. 

Jeg tenkte å benytte sjansen til å teste ut ayurvedisk medisin på et plagsomt eksem jeg har på hånden, og oppsøkte derfor nærmeste ayurveda-lege her i Hikkaduwa.  Som han sier: "natural medicine can cure the cause of most diseases by getting to the root of the problem instead of just treating the symptoms".  Og det høres jo bra ut!

Etter en lang konsultasjon med mange spørsmål om blant annet mine spise- og dovaner, så kom legen frem til en behandlingsmåte spesielt for meg.  Noen dager senere kom han hjem til oss med en bærepose full av oljer som skal smøres, te som skal brygges og barkebiter og pulver som skal lages avtrekk av og rense huden med. Nå er jeg  satt på en 21 dagers kur som forhåpentligvis skal ta knekken på eksemen en gang for alle. Med seg hadde han detaljerte lister over fremgangsmåter, hvilke matvarer jeg bør holde meg unna og hvilke som er bra for meg og generelle tips som å unngå stress. Dette skal ihvertfall ikke beskyldes for å være en "quick-fix"!

Vask og rens er greit, problemet er de tingene som skal kokes, trekke og drikkes. Det er mulig det er fryktelig sundt og terapeutisk, men herregud så vondt det smaker!

....to be continued...

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: