BORNEO DREAM: made my dream come through!

Giant stide-entry!
Photo by Joanne Cotterill- Borneodream.com.

Selv om jeg måtte reise hjem tidligere enn planlagt, rakk jeg heldigvis å bli ferdig sertifisert divemaster. Hipp hurra for meg!

Jeg fikk seks herlige uker sammen med gjengen i Borneo Dream, og det har vært en knall opplevelse! Det startet hardt med fysiske tester og det ble dermed mange timer i svømmebassenget for en utrent backpacker. Jeg husker det var flere ganger jeg lurte på hva i all verden jeg hadde begitt meg ut på. Men det ble da lettere etterhvert.

Jeg har vært gjennom ulike øvelser som førstehjelp, redningsdykker, demonstrering av øvelser, snorkleturer, laget dykkekart, navigering og search and recovery. Det beste med å ta divemaster som del av et internship er at jeg fikk masse praktisk erfaring med å være med kunder på båten. Jeg fikk virkelig kjenne på hvordan det er å jobbe som instruktør eller divemaster, ved å være assistent for Open Water- og Advanced-kurs, i tillegg til at jeg guidet/ledet mange dykk. Dette har vært en helt fantastisk og lærerik opplevelse og jeg er så glad for at jeg har gjort dette.
Her var jeg assistent når en gjeng 12-åringer skulle lære seg å dykke.
Det var moro det!
Photo by joanne Cotterill - Borneodream.com

Tilbake i Norge lengter jeg allerede tilbake til livet under vann. Forhåpentligvis vil jeg få muligheten til å jobbe som divemaster for en periode etterhvert. Det må jo virkelig være den store drømmen, å tjene penger på å drive med noe så fantastisk som dykking.  Lønna er riktignok ikke mye å skryte av, men det kan ihvertfall fungere fint som et avbrekk i mine kommende reiser. Eller kanskje jeg skal kjøre på og bli instruktør i tillegg? Time will show!

Her er jeg guide for nysertifiserte dykkere!
Photo by Eugene Philips - Borneodream.com.
Her feires det to blide sertifiserte divemastere.
Jeg slapp heldigvis unna snorkeltesten og kunne drikke fra glass!

Har du også lyst til å bli Divemaster? Les mer om opplegget jeg deltok på her, eller besøk nettsiden til Borneo Dream her.

(c) Bobleliv reiseblogg.

Kommentarer

  1. Nå frister du over evne her, Boble! Er det noen som helst grunn til at jeg ikke skal prøve på det samme? Når skjedde dette, og hvor? Og vet du noe om været på Borneo i juli-august?

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Å friste andre til å dykke og reise, er jo en bra motivasjon for å fortsette med reiseblogging!!

    Sier bare, GO FOR IT! Jeg ser absolutt ingen grunn til at du ikke skal ta turen! Jeg var hos dykkeselskapet Borneo Dream, i Kota Kinabalu på nord-øst kysten av Borneo i mars og april i år. Borneo er tropisk og et av de stedene det regner mest i hele verden. På tiden jeg var der, kom regnet stort sett som kraftige, korte regnskyll på kvelden eller natten. Etter det jeg fikk høre var den tørreste tiden fra mai til september. Men informasjonen om dette varierte litt. Uansett er det varmt og godt hele året!!

    Borneo har også veldig mye annet å tilby. Spesielt herlig natur og et helt unikt dyreliv. Jeg hadde planlagt en rundreise rundt på øya på slutten av oppholdet som aldri ble noe av. Orangutang-park, båtsafari for å se på proboscis-apen og dykking ved Sipadan får vente til neste gang. Det må bli en neste gang!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: