Tunisia


Sommeren 2010 ble det tid til en toukers spontantur til Tunisia. Først besøkte jeg en kamerat på øya Kerkenna, sør i Tunisia. Dette er en øy hvor fisking er den store sysselsettingen. Her var jeg blant annet innom et bryllup. Kan si at bryllup i Tunisia er veldig anerledes enn i Norge. Det var ca 500 gjester innom og bryllupet varte i tre hele dager. Det var ingen alkohol på festen, mens folk var mer optatt av å hilse på hverandre igjen og igjen, danse, spise, skyte opp raketter og så videre. Jeg slet jo litt med å bli forstått, ettersom svært få forstod engelsk der, men bortsett fra det var det en morsom opplevelse.
Derfra dro jeg nord i landet og levde som ekte turist i Hammamet. Fant et koselig, billig hotell (Les Sitrones) og tilbrakte dagene på stranda, ved bassenget og på en av de mange fine restaurantene. Gamlebyen i Hammamet er veldig fin og er verdt et besøk. I tillegg fikk jeg endelig dykket litt igjen. Dro ut med båt tre dager gjennom et dykkeselskap i Yasmine Hammamet. Den første dagen dykket vi ved grunt vann (ca 10 meter), de to andre dagene dykket vi til vrak fra andre verdenskrig. Det var deilig å kjenne igjen den herlige vektløse dykkefølelsen, men må innrømme at etter å ha dykket i Honduras og Brasil var jo fiske- og dyrelivet i Middelhavet en liten skuffelse.
Den siste delen av ferien fikk jeg igjen selskap av min kamerat og vi kjørte rundt nord-øst spissen av Tunisia (se kart), overnattet en natt i fiskelandsbyen Kelibia, stoppet på Afrikas nordligste punkt, besøkte Karthago (grunnlagt av fønikserne i det 8.århundre f.Kr) før vi overnattet i hovedstade Tunis en natt før hjemreise.
Her har du meg, sammen med maskoten for miljøvern i landet, på det nordligste punktet i landet og mens jeg røyker vannpipe i Tunis.

Kan ellers nevne at Tunisia er et relativt liberalt muslimskt land. F.eks var det på alle steder hvor turister ferdes (bortsatt fra enkelte merkede restauranter) mulig å kjøpe seg både øl og vin til maten, og mange av jentene går uten å være tildekket på gata. På forhånd ble jeg advart om at når jeg reiste alene kom mennene til å være fryktelig plagsomme og skumle... Dette opplevde jeg absolutt ikke! De fleste jeg snakket med var vennlige, blide, respektfulle, hjelpsomme og dessuten flinke i engelsk.
* Tunisiske damer i bikini ser en dog fortsatt ikke mange av på stranda, de fleste bader i shorts og t-skjorte eller eventuelt i full kjole/drakt og hijab. Da føler en seg jo litt naken i bikini, men om noen kanskje mente jeg var en hore, så viste de det ihvertfall ikke..

(c) Bobleliv reiseblogg.
Jeg besøkte Tunisia i Juni 2010.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: