Høydepunkt på reisen så langt.

Nå er det over et halvt år siden jeg satt på flyet til Moskva og denne reisen startet. Akkurat i dag, i slutten av januar, sitter jeg på en restaurant i Sør-India og kikker utover havet. Jeg prøver å finne ut hva jeg skal skrive om i denne bloggen. Det er så mye som har skjedd. Så mange land, spennende steder og morsomme mennesker har krysset min vei. Hva vil jeg fortelle først? For å komme i gang med bloggingen igjen, har jeg laget en liste med høydepunktene i Asia det første halvåret av reisen. Disse vil jeg fortelle mer om i egne innlegg. Etterpå har jeg fortsatt igjen kommende hendelser i India, Sri Lanka, Australia, Malaysia og Indonesia. Det er stoff nok til hundrevis av blogginnlegg fremover. Så da er det bare å brette opp armene og sette igang!


HØYDEPUNKT PÅ REISEN SÅ LANGT:


DEN TRANSMONGOLSKE JERNBANEN: Over 8000 km med tog, først langs den transsibirske linjen, deretter gjennom Mongolia. Helt fra Moskva i vest, til endestasjonen Beijing i øst. Det kan kanskje høres kjedelig ut, men det skal jeg vise deg at det ikke er. I tillegg til naturen som glir forbi, er det litt av hvert som skjer inne på et tog i sju døgn også. Les innlegget her.   




GOBI-ØRKENEN: Kanskje det er flere enn meg som ble nysgjerrige på Mongolia, når vi fikk se familienWalbeck reise hit i den store reisen på Nrk i fjor. I løpet av en fire dagers tur i Gobi, fikk jeg ihvertfall sovet i Ger og smakt spritet hestemelk. Blant mye annet. 
Les innlegget her





YANGSHUO: I de kinesiske storbyene er det et enormt folkehav, mye trafikk, bråk og forurensing. Det var deilig og komme helt i sør, til det koselige lille stedet, Yangshuo. Her er verden litt roligere og jeg fant meg selv omkranset av nydelige fjell på alle kanter og kunne innånde frisk luft.  Les innlegget her.





MOTORSYKKELTUR FRA DA LAT TIL HO CHI MINH CITY: Vietnam overrasket positivt. Landet er fullt av historie, severdigheter og hyggelige mennesker. Et av høydepunktene fikk jeg etter at vi bestemte oss for å bli med tre "Easy-riders" sørover. Vi bandt fast sekkene våre på bagasjebrettet og forsøkte å holde oss fast så godt vi maktet. Underveis fikk vi sett mer av Vietnam enn vi ville gjort på noen annen måte. Les innlegget  her.



ANGKOR WAT: Kambodsjas desidert mest kjente severdighet er en turistmagnet og en del av templene er dessverre i dårlig forfatning. Allikevel, Angkor Wat er noe for seg selv. Det store området er fylt av et historisk sus fra fortiden og det er vanskelig å ikke la seg imponere. Fantastiske fotomotiv ligger på også på rekke og rad. 
Les innlegget her.



THE GIBBON EXPERIENCE: Helt nordvest i Laos, var jeg med på en tur gjennom denne fantastiske organisasjonen. Her fikk jeg prøvd meg som tarzan, ved å suse fra tre til tre gjennom jungelen,  hundre meter over bakken. Når en i tillegg får sove i ei trehytte i toppen av et tre og muligheten til å studere Gibbon-aper i deres rette element, er det klart det er duket for en fantastisk opplevelse.
Les innlegget her.



DYKKING I THAILAND: Smilets land er fantastisk enkelt og hyggelig å reise rundt i. Jeg ble i Thailand lenger enn planlagt og noen av de beste opplevelsene her fikk jeg under vann. Det er nok ikke mange land hvor du kan dykke så mange steder, så variert og så billig som i Thailand.
Les innlegget her.



Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: