Gå til hovedinnhold

KATARAGAMA

Sanja holdesav sin tante, mens søskenbarnet holdes av Dinesh sin tante. Min kjære svigermor holder paraplyen til høyre.

I helga hadde vi ingen bookinger, så da fylte vi minibussen opp med familie og reiste på tur til Kataragama. En koselig reise innbakt med mye kultur og tradisjoner og lære for en stakkars nordkvinne.

Kataragame er et hellig sted som ligger sør-øst i landet, og et pilgrimsted for både buddister, hinduer og muslimer. Ja, ved siden av Adams Peak er dette det aller mest besøkte pilgrimstedet på Sri Lanka.

Vi reiste dit på Vesak (fullmånedagen i Mai, og dagen da Buddha skal ha blitt født, opplyst og dagen han døde.) Denne dagen er en av de mest populære dagene å reise dit på, så en kan trygt si at det var folksomt. Det var mange hvitkledde folk,  barføtte bein på glovarme steiner og lufta var full av røkelse. En litt "mystisk" og høytidelig stemning over stedet, synes jeg.

Først besøkte vi Kiriweherea:




Vi hadde med oss 26 forskjellige frukter. Det tar litt tid og er litt av en jobb og skaffe skal jeg fortelle deg. Selv om vi bor i fruktlandet Sri Lanka. Kan du navnet på 26 frukter? Røkelse, tempelblomster og lampeolje trenger ikke skaffes på forhånd, det kan kjøpes rett utenfor inngangen.


Så gikk vi over til selve Kataragama-tempelet. Apene i området elsker at de fleste besøkende har med seg frukt som offergave. Lett å finne seg mat her!



Og ferdiglage fruktkurver som skal ofres kan du også kjøpe i bodene i sentrum. Noes som kjenner igjen de fergerike kransene? De henger ofe i tuktuker, biler og busser, og stammer kanskje fra eierens første tempelbeøk etter et nyinnkjøpt kjøretøy. Alt må velsignes. 





En av de tradisjonene jeg ikke kan få meg til å like er skikken med å holde tempelelefanter. Bortsett fra da de tas med i gatene under Pereheraer eller andre spesielle anledninger, så står de fryktelig mye bundet fast. Det er ikke noe verdig liv for et flott, vilt dyr, synes jeg. Men tempelelefanter har lang tradisjon, og en stor symbolsk kraft. Jeg tror nok det tar mange år enda før skikken blir avskaffet. (og jeg har ikke sett snurten av NOAH her på Sri Lanka, så vet ikke helt hvem jeg skal gå i tog sammen med...


Apene derimot, er tilstede helt frivilig!


(C) Bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkte Kataragama i Mai 2015.


Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: