Dødsmarkene ved Phnom Penh.


Når jeg er ute og reiser, så er det ikke bare strandliv, dykking og fest som står på programmet. Jeg forsøker også å få med meg litt av landet jeg besøker sin kultur og historie. I Phnom Penh ble det en voldsom historietime om en av de mest grusomme folkemord i historien. Flere millioner* mennesker ble tortuerert og henrettet av kommunistpartiet Røde-Khmer mellom 1975 og 1979. Vi besøkte Choeung Ek, som er en av de mest kjente dødsmarkene (killing fields) i Kambodsja. Her gikk vi rundt og så stedene hvor torturen og massehenrettelsene foregikk og fikk grusomme detaljer om hva som foregikk disse årene inne på museet. Det er også bygget et minnesmerke hvor hodeskaller og knokler fra noen av de åpnede massegravene ligger utstilt. Hele området har en helt forferdelig stemning rundt seg og jeg gikk med gåsehud det meste av tiden. Det er virkelig ufattelig hvor mye ondskap som kan finnes i oss mennesker! 





* Wikipedia oppgir et estimat på 2 millioner drepte av en befolkning på i underkant av 8 millioner.



(c) Bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkte Kambodsja i September 2011.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: