Bolivia

Dette innlegget har jeg rett og slett bare klippet og limt inn fra reisebloggen jeg og venninna mi skrev under "Latinoreisen" i 2009-2010. Sorry, det er kanskje litt for enkelt, men jeg hadde lyst på et innlegg fra Bolivia og har ikke tid til å finne opp kruttet to ganger eller noe sånt..




Grenseovergangen mellom Peru og Bolivia var litt spesiell. Vi tok en buss fra Puno til grensen og gikk da som vanlig ut av bussen for imigrasjonskontroll (og nye stempel i passet..). Her fikk amerikanerne på bussen en overraskelse da det viste seg at de måtte betale 130 US$ for visum. Til oss kikket de bare på passet og sa:  oh, Noruega!!  No problemo! og sendte oss videre. Vi måtte kryssa grensa til fots og over i en ny buss på andre siden. Vi gikk av bussen i Copacabana som også ligger ved Titicacasjøen. Her var det fullt av backpackere, men ingen minibank som fungerer med internasjonale kort så derfor blir ingen særlig lenge..
For de som hadde kontanter var det mye popcorn å få kjøpt:


Ellers var vi innom La Paz. I reiseboka står det at La Paz er verdens høyesteliggende hovedstad, på ca 3800 moh, men egentlig er det vel ikke hovedstaden i Bolivia....? Ihvertfall er det en kjempestor by, og utsikten da vi kom med bussen var omtrent slik som på dette bildet stjålet fra nettet:
(EDIT: Hovedstaden i Bolivia er Sucre, men parlamentet ligger i La Paz. Dagens deling av hovedstadrollen er resultatet av en borgerkrig mellom Sucre og La Paz. )
Dette bildet er lånt herfra.



I byen har de et stort heksemarked der de selger allslags urter og `medisin` mot det meste. Der så vi bla.a dette. Tørkede lamafostre (!!!!!!!!!). De skal visstnok begraves i fundamentet til nye hus for å bringe lykke, ihvertfall i følge den samme reiseboken. Vi ble ihvertfall ganske sjokkert og knipset et bilde. Men det var ikke populært og damen som solgte de kastet en bamse (og sikkert en forbannelse) på oss...


Etter denne suksessen tok jeg også en snikfotografi av en dame ved et marked. Dette var nemlig nødvendig for å illustrere hvordan "alle" i Bolivia ser ut. Skjøer, ullgenser og bowlerhatt! 



Etter dette syntes vi det var på tide og komme seg ned igjen fra høyden, sa vi tok bussen til Santa Cruz. Her kom vi til et helt annet klima igjen, varmt og fuktig.. Vi tilbragte et par rolige dager her,  og vi hadde forresten en Tucan boende på samme hostell som oss:
PS: lurer på hvorfor jeg aldri bare kan se NORMAL ut på bilder ??


(c) Bobleliv reiseblogg.
Jeg besøkte Bolivia i Januar 2010.

Kommentarer

  1. Bolivia skal besøkes igjen! La Paz kunne jeg egentlig styre meg for, og det er en av grenseovergangene som var temmelig dodgy. Ikke den mot Copacabana, den var jo nesten koselig :-D

    Ikke noe problem med resirkulering av gamle reisesaker på blogg. Den er jo boblen der man drømmer og knuger på gode minner er det ikke?;-)

    SvarSlett
  2. Det eneste kjipe som skjedde på den grenseovergangen for meg var at jeg la igjen en bok som jeg bare manglet å lese ut et kapittel av på bussen før jeg gikk inn i passkontrollen. Dumme meg trodde jo at vi skulle komme inn i samme buss på andre siden av grensen. Fant aldri ut hvem morderen var!! Men nå husker heg ikke hvilken bok det var, eller hvem som ble drept heller, så da kan det være det samme ;)

    SvarSlett
  3. Ojoj, så frustrerende :-D

    Plutselig en dag sitter du der og leser en bok...også gjenkjenner du historien og jammen, der er boken igjen! :-)

    SvarSlett
  4. Hehe, ja kanskje det blir sånn :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: