Sosial rundreise på Sri Lanka DAG 2

Klokka var bare 04:15 da alarmen ringte i dag. Etter et par sekunder i villrede husket jeg hvor jeg var, og at det var klar for en fantastisk naturopplevelse: Safari i Yala nasjonalpark!

Ved resepsjonen møtte jeg en gjeng med andre trøtte fjes. Vi fikk med frokostpakker fra hotellet og klatret inn i de tre safarijeepene. Det tok ca 20 minutter å kjøre til inngangen av nasjonalparken. Det meste av etappen i mørket, mens sola brøt gjennom innen vi kom frem.

Her møtes alle jeepene for å kjøpe inngangsbilletter til nasjonalparken. Myndighetene tar seg ganske godt betalt pr utenlandske turist som får komme inn i parken. Og disse pengene skal gå til personal, fasiliteter og vedlikehold.  (Hvordan alle millionene som faktisk kommer inn her egentlig blir brukt, lurer jeg på hver gang jeg besøker Yala.  Men det er en annen historie.)

Vill kjøring og ville dyr!

Nå var det klart for å holde øyne og ører åpne, på utkikk etter ville dyr!

Yala er en av de største nasjonalparkene på Sri Lanka. Nesten 1000 kvadratkilometer stor! Økosystemet varierer mellom skog, gressletter, våtmark, stein og sandstrender. Parken har derfor et variert dyreliv. Kanskje mest kjent er leoparden, og mange håper på å få et glimt av dette kattedyret. Faktisk er Yala et av områdene i verden med høyest tetthet av leoparder, så sjansen er absolutt til stede. Dessverre var vi ikke så heldige denne gangen!!!

Andre dyr som er vanlig å se er elefanter, vannbøfler, ulike hjortedyr, sjakal, krokodiller, slanger, øgler, påfugler og utallige andre fugle- og insektsyper. Høydepunktet mitt i dag var denne elefantfamilien på fire som vi kom riktig nærme:

Etter en vellykket safari var vi skrubbsultne, så det var tid for å spise lunsj. Restauranten Refresh ble valgt, og her satte vi ny srilankisk rekord i 16 retter bestilt, spist og betalt på litt over en time ;)

Deretter gikk turen videre. Nå skulle vi opp i høyden. Veien ble brattere og mer og mer svingete da vi nærmet oss målet: Ella. Vi brukte i underkant av 2 timer på å kjøre fra Tissamaharana (ved Yala ) til Ella. I utkanten av Ella stoppet vi ved Ravana Falls. Sjekk ut denne søte typen vi traff der:

Little Adams Peak

Etter en rask innsjekk på "Ella Mount Heaven" reiste vi ut på en fjelltur. Det starter pent på grusvei og sti, gjennom irrgrønne teplantasjer. Her så vi mange damer som plukket de, og mange som kom gående nedover med tunge sekker etter endt arbeidsdag.

Etterhvert blir det litt brattere, og siste hundre metrene er det bratt steintrapp og sti, så her må en passe på hvor en setter beina. Belønningen kommer på toppen!

I klarvær er utsikten spektakulær! Fjell på alle kanter. - I dag var forresten toppen mindre grønn enn vanlig. Det hadde nemlig vært en stor brann her, så nå var gresset brunsvidd og det luktet fortsatt brent.. I følge lokale ble brannen slukket allerede i går, og sannsynligvis gror det fort opp her i dette fruktbare landet! Fra toppen så vi også ned på kråkeslottet / hotellet vi bor på i natt "Ella Mount Heaven".

Vi spiste middag samlet på hotellet på kvelden. Klokken rakk vel såvidt å passere ni før alle gikk på rommet. Det tar på å stå opp tidlig og ha fullt program hele dagen!   - men som tilbakemeldingene sier:   "det er verdt det"!