Ettermiddagstur til Kalutara



I dag reiste vi på en ettermiddagstur til Kalutara. Jeg, Sanja, Dinesh og Achiamma (bestemmor på singhalesisk).

Svigermor har ventet lenge på at vi skulle dra dit og få "blessings" for hotellet. Vi har drevet At Ease Beach Hotel i seks måneder nå, så det var en god tid å reise dit nå. 


De hellige stedene vi besøkte her var først Kalutara Bodhiya, et gigantisk Bodhi-tre som er antatt å være en avgreining av treet der Buddha selv satt.  Området rundt treet har templer og steder for bønn og tilbedelse. Svigermor hadde som vanlig med kokosolje og veker, slik at vi kunne tenne små lamper utenfor tempelet. Sanja ønsket å legge blomster foran buddhastatuen, så vi kjøpte noen nydelige lilla og hvite liljer. 
  
Deretter gikk vi over veien, til Kalutara Chaitya, en gigantisk hvit stupa som ruver i landskapet. Dette er en av de få stupaene i landet som er hule, slik at en faktisk kan gå inn i den. Da vi var der i tiden rundt solnedgang fikk vi også med oss en seremoni med trommer og bønn. Fin opplevelse!


De som kjenner meg vet jo at jeg ikke er spesielt religiøs, men av respekt for familien og tradisjoner deltar jeg allikevel. Og den høytidelige, koselige stemningen som er ved templene liker jeg. Å gå barføtt i den varme sanden, være stille. Et sted med historisk sus, lukten av røkelse, lyden av messing og bønn. 

Litt ekstra hell og lykke, kan vel heller ikke skade? 

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: