KATARAGAMA, TRO OG OVERTRO

Og for de spesielt interesserte:
Kataragama er også et annet navn på hinduguden Skanda/Murugan. Han er en krigsgud som visstnok kommer til unnsetning og hjelper alle som trenger bistand uansett rase og tilhørighet. Han er sønn av Shiva, og blir stort sett fremstilt som en ung, vakker mannn med seks hoder, et spyd og påfuglen. Selv om han opprinnelig er en hinduistisk gud, vil ofte en buddist på Sri Lanka også tilbe denne guden. Her i landet lever egentlig de ulike religionene veldig harmonisk og tett sammenflettet er min erfaring.
(det var for eksempel aldri religion som var temaet i borgerkrigen, som noen har en feiloppfatning om.)


Jeg  merker at jeg blir stadig mer fasinert av alle tradisjoner, tro og overtro i dette landet. Jeg anser meg selv som en ikke-religiøs person, men med en stor dose nysgjerrighet og ønske om å lære mer. Tror jeg må sette meg som mål å lære mer om både buddismen og hinduismen, egentlig. 

I tillegg florerer det av så mange ulike tradisjoner som grenser mellom symbolikk og overtro. Det er så mange ting du bare "må" gjøre for at hell og lykke skal følge deg, eller som beskyttelse fra ondskap. Det er spesielt en del slik tro knyttet til barn som jeg har erfart etter at jeg fikk Sanja. Jeg skal fortelle mer om dette senere.

Men i dag har jeg forresten bursdag og vi har utført den aller mest fantastiske av tradisjoner som finnes her på Sri Lanka. I motsetning til i Europa er ikke en bursdag en dag du kan forvente å få gaver på her. Derimot er det forventet at du selv skal gi. Dette kan enten være ved å gi frukt, kaker eller lignende til familie og venner eller å gi veldedighet til noen som trenger det. Dinesh, mannen min,  arrangerte slik at vi fikk komme til et barnehjem for å gi middag og dessert til de 15 guttene som bor der. Det var godt å se at guttene så ut til å ha det godt der, stedet var rent og pent, guttene så friske og glade ut. Den største mangelenen så ut til å være på personalsiden, det er kun to damer som bor og jobber der. De to damene virket som fantastiske mennesker som gjorde sitt beste, men det er klart det blir for lite omsorg til det enkelte barn når to damer skal fordele sin tid på 15 gutter i løpet av en dag! Tror nok ikke jeg klarer å tenke på noe annet en dette på en stund...

Men poenget mitt var at skikken med å dele av det du har på bursdagen din: For en fantastisk tradisjon! Den skulle vi overført til Norge, der veldig få egentlig trenger å få stadig flere ting og tang i bursdagsgaver!

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: