NOEN GANGER BLIR JEG DRITT LEI !

Jamfør forrige innlegg, så ser jeg jo for meg at Sri Lanka skal være min base i fremtiden. Men noen ganger må jeg bare innrømme at er nær ved å klikke av hvordan ting fungerer, eller snarere ikke fungerer her. Tenkte jeg skulle komme med noen eksempler som kanskje kan være underholdende for de som slipper å forholde seg til det selv.



Eksempel 1: I banken.
Det er en god stund siden nå at jeg opprettet meg en konto i en av lokalbankene her. Jeg tenkte dette ville være kjekt å ha for overføringer av penger, og i tillegg for å betale regninger, hotellrom og lignende. Erfaringsmessig synes jeg det er fryktelig lettvinnt med nettbank, så jeg signerte papirer for å få dette med det samme.

Men ingenting av dette skulle vise seg å bli lettvint! De siste 5 ukene har jeg brukt uendelig mye tid på å prøve å få denne nettbanken til  å fungere. Jeg har fått tilsendt flere passord, kodebrikke og ringt kundeservice sikker tretti ganger. Hver eneste kontakt er en stor tålmodighetsprøve da jeg må prøve å gjøre meg forstått til noen som tilsynelatende aldri har brukt denne nettbanken selv. Etter all denne tiden, alle mulige rare forsøk,  går det fortsatt ikke an å betale regninger!

I dag var jeg nødt til å få betalt noen hotellrom  som er booket for sommeren, så jeg troppet opp i banken for å gjort overføringen derfra. Men dette skulle heller ikke vise seg å være så enkelt. Etter en times lang diskusjon, med flere ansatte og selveste bankdirektøren (!) endte det med at jeg fikk beløpet tilsvarende de fire regningene i cash ut fra kontoen min, nøye opptalt og fordelt i fire konvolutter.
Så kunne regningene betales. Men da to av hotellene hadde konto i annen bank enn meg, måtte jeg da ta disse konvoluttene, gå 50 meter lenger bort i gata, til to av nabobankene og stille meg i kø der. Og for de som ikke har vært inne i en bank på Sri Lanka, så skal jeg fortelle deg at køene er laaaange. De aller kundene er der for å betale strøm- eller vannregningen, som kommer månedlig, selvfølgelig med kontakter.  Jeg brukte 4 timer på å betale 4 regninger!! 

Jeg pleier å kunne ta slike ting med et smil, men tilslutt var jeg så sliten og lei at jeg regelrett skjelte ut han ene som jobbet i banken! Etterpå fikk jeg selvfølgelig kjempedårlig samvittighet, og skjemmes for at jeg var en sånn "er du klar over hvordan vi gjør det her i Europa"- person. Huff! Det er jo ikke hans skyld at ting bare er så fryktelig vanskelig her noen ganger.

 Gi meg styrke!


Andre små og store irritasjonsmomenter:
- Noen dager er det rett og slett for varmt!
- og for mange mygg!
- må folk tute hele tida?
- bussjåførersom kjører som gærninger!
- det er så mye søppel overalt!
- vannet som plutselig skrus av et par timer hver dag!
- maur overalt på kjøkkenet!
- i dag er jeg "rice and curry", og det er ikke mye annet bra å få tak i for tiden!
- hunder som gjør halve natta!
- ingen vaskemaskin (ja, jeg håndvasker klær)!
- det er fryktelig varmt å vaske klær!
-- osv osv

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: