Full moon!


 For to dager siden var det fullmåne her på Sri Lanka. I Europa er vi nok ikke så veldig opptatt av dette med månefaser. Eller kan du på stående fot redegjøre for sist månen var halv, full, i ny eller ne? 

 I store deler av Asia, og også her på Sri Lanka, er månen en "big deal".  Hver fullmåne er det helligdag her, det vil se at offentlige kontorer, banker og lignende holder stengt. Folk bruker gjerne dagen til å gå i tempelet eller tilbringer tid med familien. Av alle fullmånene i året, er den i mai den helligste av de helligste for Theravada-buddhister. Dette er en stor høytidsdag som kalles Vesak. Årsaken er at Buddhas fødsel, oppvåkning og død, fant sted nettopp på denne fullmånedagen i mai. 

Heldige meg som fikk med meg enda en stor høytid her på Sri Lanka. 
Og heldige dere som skal få se hvordan dagen ble feiret bare jeg får lastet opp noen flere bilder på tregt nett :) Jeg kan med en gang røpe, at det ikke ligner fullmånefeiringa jeg hadde i Thailand ;)

Kommentarer

  1. Så heldig du er som er på Sri Lanka, jeg var der i en måned i 1984 og jeg husker det som om det var i går eller fjor. Det er et fantastisk land. Det skal bli fint å se bilder fra feiringen. Fortsatt god tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, så spennende! Det er jammen 30 år siden, det ersikkert veldig mye som så annerledes ut den gang. Hadde vært veldig morsomt å se noen bilder fra den tiden :) Hvor var du forresten?

      Slett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: