ELEFANTENE I PERAHERA

I forrige innlegg viste jeg fram flotte dansere i alle aldre, som deltok i Peahera-feiringen i Hikkaduwa. I tillegg deltok også mange elefanter i denne prosesjonen. Disse elefantene ser flotte og majestetiske ut, de er pyntet opp i nydelige spesialsydde drakter, sølv og gull.  Publikum synes det er stor stas med flest mulig elefanter i Peraheraen, og de blir vist stor respekt.


Jeg synes også at elefantene ser flotte ut. Jeg ønsker å forstå, ikke kritisere kulturen jeg vil bli en del av.   MEN..

Jeg kan allikevel ikke fri meg fra tanken på at elefanter er ville dyr, og egentlig ikke har noe her å gjøre. Jeg ser de går med lenker under den flotte festpynten. Flere av elefantene viser tydelige tegn på stress på grunn av alt bråket rundt de. Elefantpasserne går med lange stokker, noen med en skarp, stor  metallspiss i den ene enden. Jeg grøsser da jeg tenker på hva den sannsynligvis blir brukt til.

I tillegg har jeg lest i avisen at små bebyelefanter blir stjålet fra jungelen eller nasjonalparker for å blir brukt som tempelelefanter.  Noen ganger blir moren skutt, slik at barnet hennes kan tas som "foreldreløs". Jeg vet at såkalte tempelelefanter" gjerne tilbringer hele livet i lenker, og at de ikke gjør mye annet enn å står rett opp og ned og spiser og sover. Bortsett når de blir fraktet vekk i store lastebiler rundt omkring i landet for å være med på disse Perahera-prossesjonene.

Andre igjen vil hevde at dagens tempelelefanter er født i fangeskap. At dyrene lever et fredfylt, behagelig liv, og at de får svært god behandling. Elefanten er et svært inteligent dyr, og har gjennom god trening blitt i stand til å gjennomføre disse peraherane.
Dårlig HMS.forhold. De har ikke engang innlagt tissepauser ; ) 

Det finnes nok ulike meninger om dette, og de fleste argumenter handler om kultur og tradisjon på den ene siden, og dyrevern på den andre siden.

 Jeg stemmer ihvertfall for flere "påfugler", og færre elefanter i peraheraen!!!

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: