STYLTEFISKERE.




Tradisjonelt var dette en vanlig måte å fiske på her ved kysten av Sri Lanka. 

Tidlig om morgenen gikk fiskeren ut, med en trepinne og en fiskekrok, i håp om å fange sardiner eller annen småfisk. Ved å klatre opp og sitte på disse pålene, unnslapp de bølgene fra land. Hvordan de klarte å holde balansen i time etter time, er et mysterie for meg. Fangsten ble kanskje ikke så stor heller? På en god dag ble det  nok til å mette familien, eller til å tjene noen kroner på nærmeste fiskemarked. 



I dag er ikke denne måten å fiske på særlig vanlig. Selvsagt  blir fangsten bedre om en reiser ut med båt, eller bruker fiskegarn. Men styltefiskeren som ikon lever i aller høyeste grad! Det er av det mest vanlige motivet på malerier, trefigurer og andre souvernirer. (Kanskje såvidt slått av Buddha.) Vi nordmenn har elg i solnedgang, på Sri Lanka har de styltefiskerne!


PS: Dersom du ønsker å se styltefiskere i aksjon, så reis til Welligama. Her sitter de mest "for the show". Men du får bildene dine, de får noen småpenger for modelloppdraget. Vinn-vinn!

Kommentarer

  1. Utrolig kult bilde når de sitter der. Men herlighet, kan ikke engang forestille meg bena mine etter kort tid der, haha! For en fin blogg du har, spennende sted å bo på og ser det er uendelig masse her i arkivet jeg skal drømme meg bort i. Reisehjertet er stort men kontoen er tom siden jeg nå valget å leve som husmor i Tyrkia. Men kanskje en dag, never know liksom :)

    SvarSlett
  2. Hadde vel dovna bort i beina ganske fort ja ;)
    Ser ut til at du har det fint i Tyrkia også da! Men reisedrømmer blir en nok aldri kvitt!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: