Panorama fra Petrograd i Påsken.

Klikk for å se en større versjon.


Jeg er kanskje ikke den flinkeste til å sette pris på landet jeg er født i. Selvfølgelig er jeg takknemlig for demokrati, gode velferdsorninger, høye lønninger og generelt ordnede forhold. Men samtidig lengter jeg stadig oftere vekk. En ferie bør helst inneholde dykkemuligheter, sterk mat og svettetemperatur. Den norske vinteren virker lengre for hvert år og får meg til å sjekke flybilletter og eksotiske reisemål stadig oftere.  

Men innnimellom kommer disse andre øyeblikkene. Som denne dagen i påsken med sol fra skyfri himmel og gnistrende skiføre. Vi har gått i rolig tempo innover fjellet og jeg er varm og litt andpusten. Sollyset reflekteres så sterkt i snøen at solbrillene må være på selv om de dugger. Endelig er vi fremme, kan spenne skiene av og ta en pust i bakken. Vinden avkjøler sånn akkurat passe, sola varmer og lager fregner på nesetippen. Det lukter kakao og appelsiner, folk smiler og diskuterer skismurning. 

Og jeg kjenner at jeg ikke ville vært noe annet sted akkurat nå. At ingen nasjonalpark i verden kan slå denne naturopplevelsen. For det er ingen steder som er akkurat så fint som dette når sola skinner og du har gått en mil på ski.


Og for de som lurer på det. Dette stedet kalles Petrograd og ligger i Bittermarka i Trysil.



(c) Bobleliv Reiseblogg.
Påskeferien ble tilbragt i Trysil, mars 2013.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: