13. apr. 2013

Maldivene rundt som backpacker.

Maldivene er ikke akkuratt kjent for å være et backpacker-mekka og er nærmest frarådet som reisemål for såkalte individuelle reisende. Den største målgruppen for denne øystaten er derimot  bryllupsreiser og folk som liker late dager på en all-inclusive resort. De fleste som kommer til landet, blir plukket opp av en reiseleder på flyplassen, blir transportert med båt eller sjøfly til den øyen de skal bo og blir der hele oppholdet, før de igjen følges helt frem til innsjekkingsskranken på vei hjem. Men er det virkelig umulig å reise rundt som backpacker her?


Jeg hadde en uke med herlige dyk på M/S Stingray bak meg, og stod nå praktisk talt på kaia med sekken på ryggen uten peiling på hva jeg skulle gjøre. Det var fortsatt fire dager igjen av ferien min og  jeg ønsket å få sett litt mer av landet. Litt research hadde jeg dog gjort og visste litt om fergeavganger i tillegg til at jeg hadde samlet meg opp noen gode tips og kontakter den siste uken.

Jeg startet med å utforske hovedstaden Malé. Den lille øya er kun 1,7 km lang og en km bred, men hoveddelen av Maldivenes befolkning, 100.000 mennesker er pakket sammen her! Jeg fikk sett presidentpalasset, noen moskeer og et fiskemarked, men kan ellers ikke si at stedet gjorde noe varig inntrykk.


Den første natten overnattet jeg på naboøya Hulhumalé. Her er enorme sandmasser blitt brukt til å lage en øy, først og fremst for å dekke behovet for mere landområder til boliger og turisme. Hele stedet kan sies og ha et kunstig, nøye planlagt preg. Bortsett fra en fin strandlinje er det virkelig ingenting av interesse å se her! Kvelden ble brukt til å ta farvel med danskene fra dykkegruppa over en bedre middag, men kl 22 var det ingenting annet å gjøre enn å legge seg på hotellrommet for en god natt søvn. 


Det går lokalferger mellom alle øyene til nogenlunde faste tider og svært rimelige priser, så det er enkelt å komme seg rundt mellom øyene i nærheten. Problemet i Maldivene er at de fleste øyene er nærmest privateid av ulike hotellkjeder. Det er derfor noe begrenset utvalg av steder å reise uten å ha forhåndsbestilt en "charter-pakke". Men noen få lokale øyer finnes jo og jeg valgte meg ut Rashdoo et par timers fergetur unna hovedstaden.

Det du må være klar over før du besøk en såkalt lokal øy er å følge de gjeldende lover og skikker. Husk å kle deg anstendig, klærne bør dekke skuldre og knær. Skal du bade eller sole deg, må du bruke shorts og t-skjorte. Alkohol er strengt forbudt å både ta med inn i landet og å selge  eller kjøpe. Det eneste unntaket fra dette er resort-øyene og dykkebåtene som rett og slett følger sine egne regler.


Rashdoo er en koselig liten øy, bestående av et lite bysentrum med egen skole, sykehus og moské. De dagene jeg bodde der så jeg bare to andre turister, så jeg følte meg ganske  så eksotisk. På gjestehuset jeg bodde (bilde over) var jeg den eneste gjesten, og ble derfor vartet opp etter aller kunstens regler. 

Ellers mener jeg personlig at den definitivt beste opplevelsen i landet får du under havoverflaten. Et veldig kjent dykkested for å få sett Hammerhai ligger rett utenfor Rashdoo og kan virkelig anbefales. Ellers inviterte eieren av gjestehuset meg med på  en snorkletur som innfridde til de grader. Det er ikke mange steder i verden du får sett både skilpadder,  rokker og morene-åler rett utenfor strandkanten!

Oppsummert kan jeg si at det å reise rundt med ferge mellom øyene i nærheten av Malé går helt smertefritt. I tillegg er engelskkunnskaene blant de unge i landet gode, så det er sjelden noe problem å gjøre seg forstått. Du må ellers være klar over at prisnivået på overnattinger ligger over gjennomsnittet for resten av Asia og det kan være en fordel å bestille noe på forhånd. Og er du ute etter typiske sosiale backpackerhosteller og livlige strandfester er du definitivt på feil sted! Men Maldivene er virkelig et av de nydeligste steder i verden, så jeg ser ikke bort ifra at backpackerne sakte men sikkert vil innta landet. 

Helt smertefritt gikk allikevel ikke turen for mitt vedkommende. Jeg hadde nemlig bestilt meg fergebillett til flyplassen neste dag og var i full gang med å pakke sekken min, da resepsjonisten kom til meg med dårlige nyheter. Han fortalte at "the boat is broke", og det skulle vise seg og bli litt av en utfordring å komme seg vekk fra øya. Dette førte til to døgn med relativt høyt stressniv for å komme meg hjem til Norge! Men mer om det i neste innlegg...



(c) Bobleliv Reiseblogg
Jeg besøkte Maldivene i februar 2013

3 kommentarer:

  1. Veldig bra å lese om noen som opplever Maldivene på en litt annen måte! Dykking er fantastisk og med så variert liv rett utenfor strandkanten blir det ekstra spennende. Vi har hatt samme opplevelsen på Tonga og Maui. Man trenger nesten bare en dykkermaske og et par svømmeføtter så er man klar :)

    SvarSlett
  2. Ikke sant! Jeg trives ihvertfall fortsatt best med å organisere turen min på egenhånd. Da kommer en deilig frihetsfølelse med på kjøpet : )

    SvarSlett
  3. Jeg slenger meg med kommentaren over! Har alltid hatt lyst å oppleve Maldivene selv, men har sett for meg at lommeboken måtte være temmelig tykk før det kunne skje. Godt å vite at det finnes alternativer! Hørtes forresten gøy ut med sjøflyet også! Selv om det kanskje var litt stress i forkant :)

    SvarSlett