Da er jeg i Istanbul!

Og det er så deilig å være på reisefot igjen! Turen startet grytidlig fra Nordstrand klokka 04 i går. Etter mellomstopp i Riga, og lynkurs i Istanbuls metro- og trikkesystem kom jeg fram og fikk sjekket inn på ettermiddagen i går. Hostellet jeg bor på ligger i den gamle bydelen (Sultanahmed), og er i gåavstand til alle de største severdighetene. Hittil har jeg sett den blå moskeen, Sofia Haga, Grand Bazar og ellers vandret rundt i livlige gater med herlige lukter,farger og lyder.


Grand Bazar  (Kapali Çarsi) anbefales spesielt. Det er et av verdens aller største markeder, og hele sulamitten ligger under tak. Etter bare ti minutter der inne, gikk jeg meg selvfølgelig bort og brukte litt tid på å finne rett utgang igjen. Men det er jo nesten ikke til å unngå på et så stort område, med labyrintformede ganger og tusenvis av mennesker. Her får du kjøpt klær, sko, smykker, håndverk, keramikk, tepper, te, krydder, gull og alt mulig annet mellom himmel og jord. Jeg var derimot ikke i prute-humør  så klarte faktisk å gå lenge der inne uten å kjøpe meg noe annet en en kopp te! 

I dag gikk jeg også over Galatabroen som er fylt opp av lokale fiskere. På andre siden ligger bydelen Taksim, som er en mer moderne bydel. Her ligger internasjonale butikkkjeder, luksusbutikker, og nattklubber, blandet med historiske bygg, museer og vogner som selger mat. I hovedgata på toppen går en sjarmerende liten ett-vogns trikk som ser eldgammel ut. Et koselig sted å rusle rundt i. 

Planen for i morgen er å ta fergen over til den asiatiske delen av Istanbul, spise ekte tyrkisk kebab til middag,  pakke sekken, komme meg til flyplassen og reise videre til Sri Lanka.



(c) Bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkte Istanbul 2.-5.januar 2013.

Kommentarer

  1. Istanbul er en by jeg gjerne vil besøke selv! Virker som det er en utrolig spennende by, med masse historie innblandet i eksotiske kulturer. Du reiser alene sant? Hvordan føltes det i Istanbul? God tur videre! Blir spennende å følge deg på reisen :)

    SvarSlett
  2. Jeg reiser alene, ja. Det er litt uvant, men funker foreløpig veldig bra:) Istanbul anbefales virkelig, skulle gjerne hatt litt bedre tid her (men sånn er det jo alltid; )

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: