Karneval i Salvador.


Et av målene med den store Latinoreisen var å få med seg karnevalet i Rio de Janeiro. Litt tilfeldigheter og tips fra andre gjorde at vi ombestemte oss og heller ville tilbringe karnevalsdagene i Salvador. Vi fikk blant annet høre at Rio var fullstendig kaos og overpriset under karnevalsdagene. I tillegg er du bare en tilskuer på store tribuner på Sambodromen, der store sambaskoler konkurrerer om å bli årets vinner. I Salvador får du deltatt mer aktivt i feiringer. Karnevalet er mer autentisk, med fest i gatene til alle døgnets tider. Nå kan jeg egentlig ikke sammenligne, ettersom jeg ikke har prøvd begge deler, men det å få med seg karnevalet i Salvador er ihvertfall ikke noe jeg angrer på. Det var en fantastisk opplevelse! Folkefest!

I tillegg til sambarytmer, dans og musikk, var tydeligvis Capoeira et populært innslag i bybildet. Disse gutta kunne det de drev med! Ikke så værst å se på heller ;) Det var oppe i gamlebyen i Salvador vi holdt til for det meste og det er her bildene er tatt. På selve avslutningsdagen reiste vi også ned til sentrum for å få med oss den største paraden. Her var det millioner av folk, og derfor ikke mulig å få med seg så mye dersom en ikke hadde fått kjøpt seg noen dyre utsiktsplasser. Det beste folkelivet og den beste festen var uansett oppe i gamlebyen!


Også fikk jeg meg en ny favorittrett i Salvador. Overalt gikk det menn og solgte slike "ostepinner". Med seg hadde de en slags kjele fylt med kull, som de varmet osten på. Deretter krydret de med salt og oreganga og voilà.. smeltet, smakfull ost på pinne! Noen som har vært borti dette før og vet hva det heter?


(c) Bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkte Brasil i februar 2010.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: