Jamaica


Jeg hadde en del forestillinger av hvordan Jamaica skulle være før jeg reiste dit. Jeg så for meg strand og palmer, hørte lyden av reggea og kjente lukten av marihuana. Og det viste seg å stemme ganske så bra med virkeligheten!


Jamaica er den tredje største av de karibiske øyene og ligger rett sør for Cuba. Det er tropisk klima på øya, med nydelige strender både på nordsiden og vestsiden av øya. Vi landet i Kingston som aller første stopp på en fire måneders backpackertur i Latinamerika. Hovedstaden har rykte på seg for å være svært kriminelt belasted og det anbefales ikke å gå ut her på kveldstid. På grunn av dette hadde vi bare en natt på hotell for å sove vekk litt jetlag, før vi krysset landet til mer turistvennlige Ocho Rios. Her møtte vi de første Rastafariene, lett gjenkjennbare med dreads og en spliff mellom leppene. Det er morsomt å se myter komme til virkelighet på denne måten!  Vi tok en dagstur til stedet der Bob Marley ble født og der han nå ligger begravet. Guidene som jobber der er en opplevelse i seg selv, og verdt hele besøket. (Søk på youtube, så finner du noen eksempler).

Ocho Rios.

Her tester jeg ut Bob Marley sin meditasjonstein. Ganske hard hodepute!



Senere tok vi bussen, via Montego Bay, til det som skulle bli min favoritt på Jamaica: Negril. Denne lille byen ligger ved en 7 km lang sandstrand. I nordenden er det en del all-inclusive resorter, men sørenden er mer laid-back og koselig! 




I Negril er det verdt å reise opp til høyden før solnedgang. her kan du få med deg det legandariske stupeshowet på baren Ricks. Det er ikke så lett å se på dette bildet, men det høyeste platået de stupte fra er øverst oppe i treet til venstre. Ellers er det også god stemning nede på stranda og vi fikk med oss flere reggeakonserter fra en provisorisk scene i strandkanten. 


En annen kuriositet du raskt blir vant til på Jamaica er folk som stadig sier "Ya Man" til deg. Dette betyr ikke at de tror du er en mann, men beskriver bare at noe er ok eller bra..










































Det er flere hoteller og gjestehus i Negril. Vi bodde i noen små trehytter på dette koselige stedet. Det er såpass lenge siden jeg var der at jeg husker dessverre ikke hva vi betalte. Men jeg husker at prisnivået generelt i Jamaica var ganske stivt, noe helt annet enn hva vi opplevde senere på turen i Latin-Amerika.

Høysesongen på Jamaica er mellom desember og april. Vi kom dit i slutten av oktober, og da var ikke regntiden helt over. Det betyr at det kommer en kort, kraftig regsskur på ettermiddagen, men at det ellers er varmt og godt hele døgnet.

og til slutt, bare så det er helt klart: Jamaica anbefales på det sterkeste!



(c) Bobleliv reiseblogg.
Jeg besøkte Jamaica i okober og november 2009.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: