Andre populære steder i Brasil.

Vi fikk sett litt av hvert i Brasil da vi tilbragte litt over en måned i landet. Første stopp var våtmarksområdet Pantanal, som jeg har skrevet om tidligere. Da vi kom ut igjen til sivilisasjonen, tilbragte vi noen dager på et hostel med svømmebasseng (!) i Campo Grande. Backpackere trenger jo litt luksus av og til også!

Vi ble raskt smertelig klar over de store avstandene i Brasil. Den første bussturen vi tok var en 17- timers tur til Sao Paulo, før vi etter en kjapp lunch hoppet på neste buss til Paraty. Dette er en koselig liten by i kolonistil, som er poulær blant turister. Her var det skrekkelig varmt på denne tiden, oppmot 45 grader, så det var fint å dra på aktiviteter som inkluderte vann.
Vi tok med oss disse to karene til det de kalte et fossefall, men som jeg egentlig ville kalt en liten bekk. Uansett var det deilig å bade i kaldt ferskvann. Bildet under er fra et sted hvor vi kunne skli på et glatt steinberg. Altså en form for naturlig rutsjebane!



Neste stopp var Ihla Grande. Dersom du kan portugisisk, eller har litt fantasi, skjønner du at dette er en stor øy. Faktisk Brasils største, med over 200 strender. Et nydelig sted og helt fri for biltrafikk.
Legg merke til ølreklamen på bildet her. En flott ting er at et av Brasils mest kjente ølmerker heter Skol (uttales som skål). Vi lærte oss aldri noe særlig portugisisk, men kunne ihvertfall gå frem til en barddisk, si "skål" og få servert øl.

En blir faktisk lei av å ligge på stranda også, og da er det greit å melde seg på noen aktiviteter. En dag valgte vi en båttur og så for oss en koselig avslappende dag med snorkling. Da vi kom til kaia om morgenen ble vi møtt av en gedigen katamaran og over 100 personer som skulle ombord. Plutselig var vi midt i "charterfeber", med masete, slitsomme folk som ikke kunne svømme en gang. Se bare på bildet fra den ene stoppen:
En annen dag reiste vi ut med et dykkeselskap. Jeg fikk tatt mitt første dykk etter jeg tok dykkelappen i Honduras over en måned tidligere. Her fikk jeg sett skilpadde for første gang, og var ekstatisk over dette. På vei hjem fra dykket, ble vi stoppet av en båt og en gjeng journalister kom om bord. Vi kom visstnok på brasiliansk tv samme kveld, men fikk aldri sett det.

Etter Ihla Grande fikk vi prøvd mitt hitill lengste busstur. Vi tok nemlig buss helt opp til Salvador for å være med på karnevalet. Etter 26 (!) timer på buss var føttene mine så hovne at jeg ikke klarte å gå på en stund. Og etter karnevalet tok vi bussen ned igjen! Men må nevne at bussene i Brasil egentlig er ganske behagelige da, og de stopper ganske ofte for å kunne gå på do, strekke på beina og kjøpe mat. Siste stopp i Brasil, og også siste stopp på hele Latinoreisen, var Rio de Janeiro. Men denne byen fortjener et helt eget innlegg. To be continued!

(c) Bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkte Brasil i Februar 2010.

Kommentarer

  1. Åh Brasil virker så fantastisk! Hvordan var Pantanal? Jeg skal jo dit nå i mai/juni, men sliter med å finne ut hvor det er best å dra, hvor lenge, osv. Det virker også ganske dyrt.. Hvor bodde dere? Kan det anbefales? Ønsker selv å få gjort ting som båtsafari, hesteridning, pirajafisking osv.

    SvarSlett
  2. Har skrevet litt om Pantanal her: http://bobleliv.blogspot.com/2011/01/januar.html
    og svart på noen spørsmål under kommentarene.
    Ingen vits i å bestille overpriset tur fra Norge ihvertfall. Flust av tilbud da dere kommer dit. Da kan du nærmest velge i hvor lenge du vil være, hvilke aktiviter du vil gjøre og hvilken standard du foretrekker. Bare spør rundt ulike reiseoperatører. Eller forresten, de vil mest sannsynlig oppsøke dere først dersom dere bare sjekker inn på et hostell i enten Curumba eller Campo Grande.

    Det er definitivt et av høydepunktene fra reisen da jeg fikk fiske piraja og så spise den etterpå, pluss da guiden hoppet ut fra båten og fanget en anakonda med bare hendene! Det glemmer jeg aldri :)

    Bare gled deg! (og ta med STERK myggspray)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: