Kandy

Kandy er en by som ligger sånn cirka midt i Sri Lanka. Det er et populært sted å besøke både for turister og lokale. Bygningen som trekker mest folk her, heter Dalada Maligava, som rett oversatt betyr tanntempelet. Tempelet er kjent på grunn av at en av Buddhas tann visstnok skal ligge her, og er derfor et hellig sted for buddhister. Tannen ligger i et skrin bak det røde forhenget du ser på bildet under. Vi kom ikke nærmere enn dette gullgjerdet, så jeg kan dessverre ikke bekrefte historien :)




Det jeg ellers husker fra dette besøket er at det ikke var lov å ha på seg sko inne på området. Det var ordnet en slags garderobe der du satte fra skoene dine og betalte en liten sum penger i bytte mot en nummerert lapp. Akkurat som garderoben på et utested! Som respektfulle, snille besøkende fulgte vi de andres eksempel og satte fra oss skoene der. Men problemet var at de solvarme flisene på bakken sikkert tilsvarte en middels varm stekeplate, så det var ganske så smertefullt å gå barbeint! Jeg husker at vi småløp fra skygge til skygge, før vi kom inn i det avkjølende tempelet! 




Og til slutt: jeg synes skriftspråket på Sri Lanka er så vakkert! Det er umulig for meg å vite hva det står på skiltet nedenfor, men fint å se på det er det ihvertfall.



Oj, oj, oj, jeg gleder meg til å besøke Sri Lanka igjen på nyåret!




 (c) bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkete Sri Lanka i Januar 2012.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: