3. apr. 2012

Terrakottahæren i Xian, og om å reise med tog i Kina.

Et av vår tids største arkeologiske funn ble oppdaget av en bonde som skulle grave seg ny brønn på eiendommen sin litt utenfor Xian. Dette skjedde i 1974, og enda er på langt nær alt gravd frem.  Arkeologer og historikere har funnet ut at det var keiseren Qin Shi Huangdi som i år 246 f.kr beordret at et ærverdig mausoleum skulle lages til sin død. Det menes at det tok 700.000 håndverkere og arbeidere (slaver) 38 år og fullføre denne jobben.  Selve mausoleet er ikke utgravd, da fagfolk ikke har funnet en måte og sikre at det ikke ødelegges under prosessen. Men det du får se om du besøker stedet er over 6000 soldater, vogner, hester, våpen og andre gjenstander laget av brent leire. Disse ble plassert der for å beskytte keiseren etter hans død. Mens jeg var der prøvde jeg å studere ansiktene på krigerne for å sjekke om det er sant som det sies at ikke to av de er like, med individuelt utseende og ansiktsuttrykk. Jeg kom ikke nærme nok til å kunne si noe om dette, så får vel bare stole på at det stemmer.




Om å reise med tog i Kina.
- eller det enkle er ikke alltid det beste og billig er ikke alltid det bra.


Jeg er i utgangspunktet veldig glad i å reise både med tog og buss og prøver å unngå og fly så lenge det er gjennomførbart. Trange seter, dårlige eller fraværende toalett og reduserte intimsoner, gir meg generelt ikke høyere puls. Allikevel var det en del av de lengre togreisene i Kina som ble i overkant slitsomme og langdryge og ikke akkurat frister til gjentagelse. For at ikke du skal gå i samme fella som meg hvis du har tenkt deg på en lignende tur, skal jeg her gi noen tips:

For det første. Det finnes mange forskjellige klasser, med svært ulikt komfortnivå. No-seat, hard-seat, hard-sleeper og soft-sleeper er noen av alternativene det er å velge i. Prisforskjellen er ikke så voldsom, så det lønner seg å gå litt opp i klasse. Selv om du er backpacker på budsjett, trenger du nødvendigvis ikke gå for den billigste billetten. På den første togturen fra Beijing til Xian, begikk vi den bommerten og trodde det var nok å bestille billett til nattoget samme dag som avreise. Da var det meste utsolgt og vi endte opp med hard-seat som overnatting. Dette setealternativet kan fungere på korte reiser om dagen, men er ikke anbefalt som overnatting. Setene er veldig ubehagelige, da de ikke kan lenes tilbake, men i stedet luter litt fremover. I tillegg fyller de opp disse vognene med alle reisende uten forhåndskjøpt billett. Det er dermed folk som står, sitter eller ligger overalt. Du vil sannsynligvis tilbringe natten lys våken, med et par kofferter mellom beina, en albu i siden, en skrikende unge på gulvet foran deg og oppdage at doen har blitt forvandlet til soverom. Altså, 14 timer på dette toget var ikke å anbefale.
Hard-sleeper deriomot, kan fungere helt fint som nattog. Det du må huske å sjekke er om vognen din har aircondition eller i det minste en vifte hvis du reiser under den varme tiden. I tillegg er det enorm forskjell i hvor lang tid et tog bruker, utifra om det er et ekspresstog eller et lokaltog. Vi gikk på begge disse smellene på etappen fra Xian og Chengdu, noe som gjorde at vi tilbrakte 26 timer på en togvogn, helt uten luftgjennomstrømming. Vi orket knapt å spise eller drikke, lå bare helt utslått og svettet! 

Men dersom du bare gjør bittelitt undersøkelser først, kan det å reise med tog i Kina være riktig så komfortabelt. Du får møtt mange mennesker og kan sitte og kikke ut av vinduet og se typiske kinesiske byer og landsbyer suse forbi. Det kommer stadig folk rundt i vognene som selger både mat og drikke for en rimelig penge, så du trenger ikke hamstre med deg nødproviant heller. God tur!


(c) Bobleliv reiseblogg.
Jeg besøkte Kina i August og September 2011.

2 kommentarer:

  1. Nyttige tips get der. Sjøl har jeg brukt hard sleeper et par ganger, og det fungerer utmerket. Kanskje tar det litt av brodden fra backpacker-tanken, men muligens det er en god idé å bestille akkurat togreisene før du drar til Kina?

    SvarSlett
  2. Det kan være en fordel å bestille i forveien ja. Spesielt om en er avhengig av å reise på bestemte datoer. Er du fleksibel på datoer, så finner du deg helt sikkert et ok sete på et av de 30.000 togene som går i Kina hver dag.

    Og takk for kommentar, forresten! Alltid gøy med nye lesere

    SvarSlett