Rapport fra en helgetur til Brunei.



Skatteparadis?

Kanskje Brunei er alle FRP-eres drømmeland. Det bittelille, styrtrike landet har nemlig ikke inntektsskatt og allikevel er all medisinsk behandling er gratis!

Men vent litt, 70% muslimer, islamsk styresett og forbud mot alkohol. Kanskje det ikke faller i smak hos Hagen og co allikevel!

Litt research stikker flere hull i bobla om at Brunei er et paradis. Den rikeste av alle, sultanen av Brunei, Hassanal Bolkiah, styrer mer eller mindre landet på egenhånd. All politisk opposisjon er forbudt og pressefrihet eksisterer ikke. Det er forbudt ved lov å kritisere staten eller sultanen.


Hva gjorde jeg i Brunei?

Fra Kota Kina Kinabalu hvor jeg befinner meg for å bli Divemaster, er ikke Brunei langt unna. Det  enkleste er sjøveien. Med passasjerferge reiser du via øya Labuan, som fungerer som en grenseovergang (og tax-free mekka) mellom Malaysia og Brunei. Med norsk pass i hånden er ikke dette noe problem, du får automatisk visum til begge land på stedet. Etter en ny båttur, ankom jeg havneterminalen Muera og tok en buss inn til sentrum. Totalt reisetid ble omtrent 7 timer og kostet meg 130 norske kroner. 

Ferga fra Kota Kinabalu til Labuan.


Bandar Seri Begawan.

Bruneis hovedstad har et navn som er vanskelig å huske, Bandar Seri Begawan. Men ellers er det en liten og oversiktelig by. Det finnes flere flotte, dyre hoteller her, men få budsjettvennlige alternativer.

Jeg testet ut hostellet Pusat Belia. De har dessverre ikke noen hjemmeside og det går ikke an å forhåndsbestille rom (2012),  så her må du bare gå innom og håpe på at du treffer resepsjonisten.

Gatebilde fra Bandar Seri Bagawan.

Sightseeing med vanntaxi

Høydepunktet var nok å kjøre vanntaxi i den flyttende bydelen, Kampung Ayer. Fascinerende å se hvordan alt av dagligliv foregår flytende på vannet og at eneste mulig transport mellom husene er ed båt! 

Den flytende bydelen, Kampung Ayer.

Der har de selvfølgelig egen flytende bensinstasjon og..

De tre dagene jeg hadde ble ellers brukt til å se på de flotte Moskeene, og gå på museum (som også er helt gratis). Blant annet var jeg innom "The Royal Regalia Museum", her kunne jeg se den enorme vognen av gull som ble brukt under kroningsseremonien til sultanen av Brunei 1967. I tillegg var det flere saler fulle av gaver som sultanen hadde fått fra hele verden. Hva gir du til en av rikeste menn, som har alt? Svaret finner du her!



Om kvelden er det ganske dødt og stille i hovedstaden. Det finnes få restauranter og ingen barer eller puber, så da er det egentlig bare å gå å legge seg tidlig. Hvis du har litt mer tid enn bare noen dager, så finnes det en nasjonalpark hvor du kan gå på hengebru høyt oppe i regneskogen et par timer unna hovedstaden. Men i selve byen er faktsik et par dager nok til å få sett det meste.

Jeg koste meg ihvertfall på helgetur. Sola skinte, folk var hyggelige og det var mye fint å se på. Et nytt land er krysset av på lista!

Flere bilder fra Brunei: 

Moskeen Sultan Omar Ali Saifuddien. Et nydelig bygg!
Moskeen fra en annen vinkel.
"Taxiboat, Mam?". Ja, hvorfor ikke?
Den flytende bydelen hadde også såklart en egen moskee. I tillegg til politistasjon, sykehus, skoler og brannstasjon.


Istana Nurul Iman, sultanens enorme palass sett fra elven.
Det antatt dyreste palasset i verden har 1788 rom inkludert 257 bad.
Han må da gå seg vill her innimellom?

Det er veldig lite søppel på gatene i Brunei. Her ser du noe av årsaken.


(c) Bobleliv reiseblogg.
Jeg besøkte Brunei i April 2012.

Kommentarer

  1. Litt spent på den båtturen. Har vært i Kota Kinabalu et par ganger og fundert på hvordan det ville vært å reise til Brunei, men da overland - Labuan har ifølge min sabahiske venn rykte på seg som Borneos danskebåt. Stemmer det?

    SvarSlett
  2. I følge min "reisebibel" Lonely Planet er turen over land ikke anbefalt. Det finnes pr i dag ingen direkte rute fra KK til BSB, så du må ta flere uavhengige busser og også taxi på noen av etappene. Det ender opp med å bli veldig mye dyrere OG ta lengre tid. Men det finnes jo en mulighet for at det er noe Lonely Planet ikke har fått med seg. Hvordan det f.eks går an å krysse grensa med egen bil, vet jeg ingenting om.

    Sjøveien som jeg tok foreløper ihvertfall veldig enkelt, rimelig og smertefritt, så jeg anbefaler det på det sterkeste. Når du ankommer Labuan er det en rekke med taxfree-butikker som selger øl,vin, parfyme,sigaretter osv.I tillegg er det noen puber og restauranter med ølservering i byen. Disse er spesielt populære for de som ankommer fra Brunei, der det ikke selges alkohol. Men noe danskebåtstemning er det absolutt ikke!Jeg så ikke en eneste full person på mine to besøk i byen (overnattet der også på turen tilbake) . Bare folk som nøt et par øl og kjøpte med seg noen flasker videre. Det er såklart en del fra Brunei som reiser hit KUN fordi det er friere her, men de ser ut til å oppføre seg veldig mye bedre enn Ola og Kari Nordmann på danskebåten ; ) Synes du skal ta med din sabahiske venn på en tur fra Oslo til Hirtshals, han kommer til å få sjokk!! he,he

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: