Planlegging av neste tur


Det er nå tre måneder igjen til neste planlagte reise. Tre måneder er pirrende kort og uendelig lenge, på en og samme tid. Denne gangen blir vi tre venner som reiser sammen og vi har planlagt å være borte i et år! 

Den foreløpige reiseruten starter i Moskva. Deretter hopper vi på den transmongolske jernbanen, via Irkutsk og Ulan Bator til Beijing. Fra tidspunktet toger tuller inn på siste stasjon i den kinesiske hovedstaden vet vi ikke hvor ferden går videre. Landene  Vietnam, Kambodsja, Laos, Thailand, Indonesia, Malaysia, India og Australia står ihvertfall på "skal helt sikkert besøkes-" listen. Et slags mål for reisen er at minst mulig skal være planlagt på forhånd og at mest mulig skal taes på sparket. Slik vil absolutt frihet og tilfeldigheter komme til å påvirke hvordan den endelige reiseruta blir til slutt. Allikevel er det jo en hel masse som bare må ordnes på forhånd, og vi er så smått i gang med det. Denne oversikten er nok mest interessant for meg selv, men det er mulig andre som planlegger en lignende reise også kan dra nytte av den.


* PENGER: Leve billig, kutte ut luksus og spare penger har jeg drevet med i et år nå. Det opprinnelige målet blir nok ikke nådd, men jeg skal ihvertfall spare mest mulig.
* REISEFORSIKRING: Den foreløpige undersøkelsen tyder på at det er Gouda som kan gi den beste reiseforsikringen for et helt år. Prisen er allikevel på svimlende 11.180 kroner.
* VISUM: Visum til Russland, Mongolia og Kina må ordnes på forhånd her hjemme i Norge.
-Den kinesiske ambassaden hjelper deg med visum for tre måneder, dersom du ordner en søknad og en del dokumentasjon,
-Mongolia har ikke ambassade i Norge, men jeg har funnet adresse til et konsulat som muligens kan ordne visum.
-Den russiske ambassaden beskriver en menge dokumentasjoner som må være på plass før du kan få innvilget et 30 dagers visum. (Pass, passbilde, reiseforsikring, søknadsskjema, bekreftelse fra russisk reisebyrå og voucher for betalt hotellopphold skal gå i orden, problemet blir å bekrefte utreisetidspunkt).
- Flybilletter og betaling av overnatting i Moskva, pluss dokumenter må altså ordnes nå før avreise.
- Også må vi såklart dobbeltsjekke om det er noen andre land der vi ikka kan ordne visum underveis eller ved kryssing av grenser.
* TRANSMONGOLSKE JERNBANEN: Pga punktet over er det mulig vi må bestille togreisen fra Norge. Men vi håper fortsatt på å slippe unna med billigere og fleksible billetter som kan kjøpes på jernbanestasjonen i Moskva.
* VAKSINER: Vi skal besøke vaksinasjonskontoret og finne ut hvilke vaksiner de anbefaler. Jeg krysser fingra for at jeg allerede har det som trengs, og at vi ikke behøver malariatabletter...
* LEILIGET: Jeg må leie ut leiligheten min et år. Pga behov for sikkerhet rundt dette, har jeg valgt å gjort en avtale med Utleiemegleren om dette. Jeg håper det ikke blir noe jeg angrer på, men at de som lovet ordner alt i fobindelse med visninger, innflytting, depositum og kontakt med leietaker. Det er ikke så mye jeg nødvendigvis får gjort fra Langtvekkistan.
- Bytte adresse til CO-adresse hos min søster.
* JOBB: Jobben er sagt opp, men mulighet for å få komme tilbake om et års tid.
* BANK: Avtaler om autogiro, automatisk trekk, Mastercard og et felles reise-visakort må ordnes.
* UTSTYR: I følge min egen pakkeliste er det bare noen småting som må kjøpes inn før avreise, så dette er ikke noe stress.
* Lese om de aktuelle landene, og GLEDE SEG!!!

Kommentarer

  1. Så utrolig spennende da! Japan har dere ikke på lista, der har vi vært noen ganger, men litt mer planlagt da enn denne turen deres. Jeg vil nok følge med dere!

    SvarSlett
  2. Japan har blitt flyttet til "kanskje-listen" etter det tragiske som skjedde der... V i får se an hvordan ting er når vi kommer til Kina, så får vi vurdere det da. Går visst ferge over fra Shanghai så vidt jeg vet..

    Koselig om du følger med!

    SvarSlett
  3. Åh, nå ble jeg utrolig misunnelig! Planlegging og å se fram til en sånn tur er så artig! Veldig spennende rute dere planlegger også. Gleder meg til å følge med videre! :D

    SvarSlett
  4. Ja, dette blir nok litt av en tur! Kan nesten ikke vente med å legge i vei på eventyret!

    SvarSlett
  5. Siden dere skal starte i Moskva, så har dere datoene dere trenger visum for klare. Da skal det ikke være så vanskelig å få ordnet visum. Jeg kjøpte bare én hotellnatt i Moskva, så hadde jeg all dokumentasjonen jeg trengte for å få visum. Alle overnattinger og togbilletter ordnet jeg etter hvert som jeg trengte dem. Hotellene var flinke til å ordne den obligatoriske registreringen av pass og visum hos politimyndighetene alle stedene jeg besøkte, så jeg slapp å kaste bort tid på å gjøre det selv. (Jeg tror det gjelder fremdeles, men bare på steder hvor dere bor mer enn én natt. Ta vare på kvitteringene og alle togbillettene som viser at dere overnattet på tog underveis, sånn for sikkerhets skyld. Man vet aldri hvor nøye grensekontrollen på vei ut kan være med sånt.)

    Husk å sette av tid til stopp noen steder før Mongoliagrensa. Å sitte på toget i dagevis er ikke så veldig stas.

    Lykke til med turen, og lykke til med at leiligheten ikke blir bebodd av de aller verste partysvenskene!

    #8D)

    SvarSlett
  6. Åh, herremin, dette ser helt fantastisk ut! Jeg skal i hvert fall følge med! Har drømt om den transibirske jernbanen lenge, jeg hadde en slags plan om å ta den ruten hjem igjen til Norge når jeg engang er ferdigstudert her i Thailand, men det er jammen vrient å få råd når man lever på lånekassen, gitt, så drømmen får leve videre enda en stund. Men altså, jeg gleder meg til å lese om både den turen, og resten av året. Jeg kan i hvert fall love at sørøstasiabiten blir fantastisk!

    (Og tusen takk for at du linker til bloggen min her, det er jammen stas!)

    SvarSlett
  7. Bjørn: Tusen takk for svar!
    På den russiske ambassaden sine nettsider står det tydelig at en må ha kvittering for betalt overnatting for hele perioden du skal være i Russland + kvittering for inn- og utreise.. Men det var jo slik du beskriver at du gjorde det vi egentlig ønsker det. Fikse alt undreveis. Mulig de har blitt strengere, eller mulig de bare skriver det sånn på hjemmesiden for skrekk og advarsel ; )
    Kjøpte du ingen togbilleter fra nett eller reisearrangør i Norge?

    Og, har du noen stopp du anbefaler på strekningen? Eneste vi er helt bestemt på er Ulan Bator, før Bejing, men tenker å legge inn et par stopp til. Tips mottas med takk!!

    Ellers er den taggingen "Partysvensker - go home!" ikke så langt fra leiligheten min, så regner med det holder de unna...

    Igjen, takk for svar. Digger bloggen og alle turene dine!

    SvarSlett
  8. Anniken: Bare å følge med, så får vi se om mine beskrivelser av den Transmongolske jernbanen får deg til å ta opp et ekstra lån; )

    Har blitt veldig inspirert av de fine bildene på bloggen din, så gleder meg utrolig mye til å komme til Bangkok! Håper å tibringe en del tid der.
    Har du et tips til et bra, billig og sentralt hostell forresten??

    SvarSlett
  9. Hm... Ingen byråer ordnet noe for meg, nei. Jeg prøvde, men de klarte det ikke. #8D)

    Alt jeg hadde var en hotellbestilling og en flybillett tur/retur Oslo-Moskva. Kanskje det var det siste som reddet meg, for det var jammen alt jeg hadde. Jeg måtte også liste opp hvilke steder jeg ville besøke. Da skrev jeg bare Vladivostok - Irkutsk - Baikal - Yekaterinburg - Moskva, tror jeg. Det er noen av de største byene langs den Transsibirske. Jeg endte opp med å stoppe mange flere steder, og å ta elvebåt i stedet for tog deler av strekningen.

    Jeg ville tro at det skulle fungere å legge ved en omtrentlig reiseplan og kopi av en flybillett videre ut i verden, for eksempel fra Beijing? Uansett er det jo bare å prøve seg først som sist. Det er aldri for tidlig å komme i gang med visumsøknadsprosessen når det gjelder Russland!

    Lykke til!

    SvarSlett
  10. De aller fleste backpackerne i Bangkok ender opp med å bo i Kao San road, som jo er et veldig kaotisk sted, men også særs praktisk, fordi alt en reisende trenger finnes der, så også de billigste hotellene og hostellene, det er utrolig mange av dem. I utgangspunktet er det ikke så veldig sentralt (men Bangkok består jo av veldig mange sentrum, så det kommer nesten an på hva dere vil ha), men man kan ta elvebåt et lite stykke til skytrainen, og dermed blir det ikke så verst sentralt likevel. Dessuten er det helt greit med taxi, så lenge man unngår rushtidene!

    Nei, jeg tror nok jeg vil anbefale å bo ved Kao San (kanskje ikke i selve gaten, men i området rundt, det er en gate som heter Soi Rambutri, og den er mye roligere med mange gjestehus), og så ta dere rundt derfra.

    Og ja, det er bare å glede seg, Bangkok er fantastisk!

    SvarSlett
  11. Tusen takk for masse bra tips!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: