Israel


Først litt fakta: Israel ligger i Sørvest-Asia, på den sørøstlige Middelhavskysten. Landet regnes også som en del av Midtøsten. Landet grenser til Vestbredden og Gazastripen, som delvis administreres av Den palestinske selvstyremyndigheten og delvis fremdeles okkuperes av Israel. Et noe komplisert sammensatt land kan en trygt si; av de omkring 7,26 millioner innbyggerne er brorparten er jøder, men også arabiske muslimer, arabiske kristne, drusere og samaritanere i tillegg til andre religiøse og etniske minoriteter. Jerusalem er nasjonens selvproklamerte hovedstad,  men ingen land anerkjenner dette og har heller ambassadene sine i Tel Aviv.


Når jeg ankom flyplassen, Ben Gurion, i Tel Aviv opplevde jeg for første gang at norsk pass IKKE var positivt i passkontrollen. Derimot måtte jeg inn på bakgrommet til flere avhør og svare på spørsmål som hvorfor jeg var i Israel alene, hvem jeg skulle møte, hvor jeg skulle bo osv. Tilslutt måtte jeg også inn og snakke med en politibetjent og han spurte meg i tillegg om hva farfaren min heter. Dette ble sirlig notert ned på hebraisk, men lurer virkelig på hva de skulle med den informasjonen..  Kom meg ihvertfall tilslutt endelig ut på Israelsk jord!
Her møtte jeg min kamerat som er fra landet, og vi reiste først noen dager til Shibli Village der han er fra. Dette er en landsby hvor det stort sett bor etterkommere etter arabiske beduiner. Deretter kjørte vi bil rundt i landet og bodde i telt eller billige hoteller. Galilieasjøen, Nazaret, gjennom Negevørkenen til Dødehavet, Elat og Tel Aviv. En spennende tur gjennom et spennende land! For å få reise ut av Israel måtte jeg igjen svare på en del spørsmål. I tillegg sjekket de gjennom ALL bagasjen min og kroppsvisiterte meg.. Ja,ja, skjønner jo de er bekymret for sikkerheten da, følte meg ihvertfall trygg på flyet hjem...

Tur på 4-hjuling i Shibli.
Campingliv ved Galilea-sjøen.
Nazaret.





Når en kjører bil i Israel må en holde tunga rett i munnen, passe seg for kameler og være forberedt på checkpoints hele tiden. Her er du generelt mistenkt for å være terrorist og bagasjerommet blir sjekket for sprengstoff..
Kjent stoppested i Negevørkenen.



Tok tid å venne seg til å se soldater med våpen overalt. I Israel må alle (også jentene) igjennom tre års militærtjeneste, så det blir jo en del soldater av det. Og det er visst en regel at de aldri kan legge våpenet sitt fra seg. Her til og med på Burger King.
Etter noen timers kjøring kom vi frem til Dødehavet.

Her bodde vi også i telt.



Helt sør i landet ligger feriebyen Elat. Her kan du bade, snorkle, besøke vannland og ri på kamel.
Neste gang skal jeg prøve dykkingen selv!

Siste stopp på reisen var Tel Aviv. Denne nydelige stranden ligger egentlig midt i byen.


(c) Bobleliv reiseblogg.
Jeg besøkte Israel i 2007.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: