Festivalstemning

Roskilde 2003.

Konseptet med å sove i telt, se på konserter og være omringet av blide mennesker på alle kanter er genialt. Selv når du tar med faktorene køer, urinlukt, fyllesyke i kokvarmt telt, lunken øl og fulle festivaldoer. Jeg elsker festivaler!
Jeg startet som ung og uvitende på Arvika-festivalen i 2000 og 2001. Det jeg husker herfra var ihvertfall hysterisk morsomt, men fikk nok ikke med meg så mange konserter. I 2003 dro jeg til Roskilde for første gang og ble imponert over hvor mange mennesker det går an å få plass til på et jorde i Danmark. Det var strålende vær hele uken og det var ikke få personer som fikk solstikk eller ble dehydrert (nei, øl hjelper ikke på veskebalansen). Det øyeblikket når Björk avsluttet konserten sin søndag kveld med raketter over en stappfull orange scene var ikke mindre enn magisk.
Roskilde 2007.
Regn, regn, regn!
I 2007 reiste jeg tilbake for å gjenoppleve den gode stemingen, men det ble nok ikke helt slik som jeg hadde tenkt. Gjennom hele denne uka ble vi utsatt for et helt sinnsykt regnvær. I følge avisene var det det værste uværet de siste hundre årene og det ble satt nedbørsrekord for Danmark det ene døgnet. For en del festivaldeltakere ble det ganske kritisk når teltet og alle klærne deres lå under 40 cm vann og mange avbrøt festivalen og reiste hjem. Vi holdt derimot ut og takket være grøfting og kanalbygging på natten holdt mirakuløst nok teltet seg forholdsvis tørt. Og når den tredje forsyninga med gummistøvler kom til byen 
kunne man holde seg delvis tørr på beina også.
Vinjerock 2009.
Gummistøvler, øl og vin, da blir du fin!

I 2009 prøvde jeg meg også på en noe annerledes friluftsfestival, Vinjerock. Festivalen går over tre dager ved Eidsbugarden i Jotunheimen. Det er lagt opp til at du kan kombinere festavalliv med gåturer i området eller deltakelse på konkurranser som innebærer mye løping, svetting og svømming. Som den latsabben jeg er holdt jeg meg mest i og rundt teltet og på festivalområdet. Om kvelden blir det en eventyraktig stemning når musikken og lyset fra scena på en måte trenger seg på den store, mektige naturen og fjellene på alle kanter blir lyst opp i rødt og gult. Det er fint, fint, fint, men allikevel ikke helt den festivalstemninga jeg leter etter. Det er nok for mye goretexjakker og for få drita dansker!!


Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: